ämne 2: vill du utvecklas inom sociala medier?

Strategi för sociala medier

Nå ut till rätt kunder via era kanaler

Många känner sig förvirrade och förstår inte varför deras sociala kanaler inte driver trafik 0ch försäljning. Det hjälper vi er med.

Utan en strategi för sociala medier så finns ingen riktning. Det är lätt att bli överväldigad av all information om hur man "borde" jobba med sina sociala kanaler och känna att man aldrig gör nog.

Gör fler reels, du måste ha koll på algoritmen, du måste posta på händelser varje dag... Råden för sociala medier är många. Men det viktiga är att du har koll på vad som spelar roll för just din målgrupp.

Många känner sig förvirrade och förstår inte varför deras sociala kanaler inte driver trafik. Problemet är ofta att det inte finns någon strategi bakom. Vad vill ni att inläggen ska göra för er? Vad är era mål? Vem pratar ni till och hur? Era sociala kanaler ska vara en del av er säljmaskin. Det lär vi ut.

Vår lösning

Sociala medier som faktiskt

driver trafik

Vi lär ut ett sätt att jobba som fungerar oavsett hur algoritmen ändras, där varje inlägg jobbar för att nå era företagsmål. Vårt sätt är dessutom lekfullt och inspirerande.

Genom att ha ett genomtänkt syfte med varje inlägg som publiceras blir det tydligt om det ska det skapa kännedom, trovärdighet eller sälja.

Många glömmer helt sin köpresa när det kommer till sociala medier och det är, enligt oss, ett stort misstag. Att arbeta med sociala medier tar mycket tid och då måste man veta att tiden man lägger ner genererar resultat. Det enda sättet att veta det med säkerhet är att ha en solid strategi.

Lärdomar:

  • Driv trafik genom företagets sociala kanaler

  • Nå företagsmålen

  • Skapa trovärdighet, kännedom och säljande material

  • Investera er tid rätt och generera faktiska resultat

  • Arbeta med en solid strategi för sociala medier

Börja här för att få fart på era sociala medier

Innehåll:

Från POV och USP till

bildspråk som fungerar.

  • Hitta er typ av content

  • Er personliga POV och USP

  • Position & Värde

  • Hur ser branschen ut?

  • Särskilj er från konkurrenter

  • Skapa affärer genom sociala medier

Point of View

Här tar vi tillsammans reda på vilken typ av content ni ska skapa. Vad är er POV? Det är er position det värde ni levererar i relation till vad som är fel, daterat eller inte bra nog i den bransch ni befinner er i. När vi vet vad den är blir det enklare att se hur ni kan använda den till er fördel på sociala medier.

Unique Selling Point

Er USP är ett påstående som tydliggör vad ni gör, vem ni gör det för och hur ni gör det annorlunda eller bättre än andra på ett sätt som är viktigt för er målgrupp. Detta är hur ni särskiljer er från konkurrenterna. Det här är ert mest kraftfulla påstående om vad ni gör och varför folk vill göra affärer med just er.

Target persona

Vem pratar ni till? Ju mer ni lär känna er target persona desto bättre kommer era inlägg på sociala medier att prestera. När ni får till relationen med era följare skapar ni ett kraftfullt verktyg för att driva trafik och öka er försäljning.

Konkurrentanalys

Vilka är era konkurrenter och hur pratar de i sina sociala kanaler? Vad kan vi ta med oss för lärdomar av det? Genom att förstå andra i er nisch blir det enklare att förtydliga vad som är unikt med just ert företag och erbjudande.

White Space

Vad finns det för White space, öppet utrymme, på sociala medier och vilka möjligheter kan ni se med det? Vilken roll och plats kan ni ta med ert budskap på era sociala medier som blir unikt för just er och ert företag?

Tonalitet & Personlighet

För att nå rätt målgrupp på sociala medier är det viktigt med rätt tonalitet. Vilka egenskaper och vilket språk ska ni använda er av? Hur kan ni förmedla er identitet på ett effektivt sätt? Det lär vi ut så att ni vet hur ni ska kommunicera till och skapa trovärdighet hos just er målgrupp.

Bildspråk

Vi tar reda på vad som tilltalar er target persona och samtidigt bygger ett hållbart varumärke. Vilket bildspråk ska ni ha i varje kategori och hur ska det absolut inte se ut? Med hjälp av tydliga riktlinjer kommer det bli solklart för er vad ni ska och inte ska lägga upp på sociala medier.

Playbook, Pelare & Kategorier

Vi bygger ett strategiskt ramverk för storytelling som bygger er målgrupp, konverterar nya kunder samt driver lojalitet hos era befintliga kunder och följare. Målet med ramverket är att systematiskt öka ert community, engagemang, trafik och framförallt försäljning genom kundfokuserat innehåll, personifiering och kontinuitet.

Vilket format ger er mest just nu?

Utformning och upplägg

Välj om det ni behöver är en kortare föreläsning, heldag med kombinerad

workshop och föreläsning eller en intensivkurs kring strategi för sociala medier.

Föreläsning

Den här kortare föreläsningen ger en introduktion till hur man strukturerar upp sina varumärkesbyggande och säljande insatser och når ut till sina kunder via sociala medier.


Passar bra som till exempel digital föreläsning, vid ett frukostmöte eller annat sammanhang där ni behöver en kickstart och ny inspiration.

Ca 45 min + tid för frågor.

Workshop heldag

I den här workshopen går vi igenom hur ni skapar er egen strategi för sociala medier i ett upplägg som påminner om att spela ett gammaldags sällskapsspel. Vi gör en grov skiss på ett lättsamt och enkelt sätt med hjälp av kort och en spelplan. Sedan djupdyker i de olika ämnena tillsammans så att ni har en solid strategi och vet precis hur ni ska jobba vidare vid dagens slut.

Vi rekommenderar att ta ett uppföljningssamtal efter en vecka där vi går igenom er strategi, ger feedback och optimerar den. Det blir en dag med konkreta verktyg där varje minut kommer ge er kunskap ni kan utnyttja för att få in kunder via era sociala medier.

3 dagars intensivkurs

Den tidigare nämnda workshopen kan även ingå i en tre dagar lång intensivkurs där vi tillsammans bygger strategi för sociala medier och gård igenom hur man kan använda den på bästa sätt med liten budget. Här får ni djupgående kunskap kring hur ni analyserar siffrorna för att ta rätt beslut och öka försäljningen via era sociala kanaler.

Dag 1 - Strategi

Dag 2 - Analys och annonsering

Dag 3 - Sälja över sociala medier

Material och förberedande uppgifter skickas ut i förväg för att ni ska få full effekt av workshopens alla dagar.

Är ni redo att arbeta strategiskt med sociala medier för att driva försäljning?

Sätt ihop ert paket

Plocka det ni behöver kring strategi för sociala medier eller kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg.

CHARLOTTE WALLENHOLM

ägare, READ THIS

"...med hjälp av goda råd och tålmodig vägledning..."

”Maria lyckades på endast några timmar att räta ut i det närmaste alla frågetecken som jag har haft när det gäller strategi och praktiskt arbete med sociala medier. Med hjälp av ”hands on” goda råd och tålmodig vägledning så kan jag nu göra praktiskt taget allt själv i stället för att vara beroende av andra. Tack för att du äntligen förklarat så att man förstår!”

“Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj."

Jag heter Maria och tillsammans med mitt team har jag utvecklat Spira från behov vi har sett hos våra kunder. Jag har drivit företag i olika konstellationer i över 20 år och sitter som rådgivare på Nyföretagarcentrum. Under min tid som företagare har jag gjort många misstag och ofta känt mig frustrerad. Men jag har ett starkt varför. Och när jag visualiserade det hände något.

Spira hjälper verksamheter att utvecklas och växa. Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj. Mitt äldsta barn har autism, OCD och ångestproblematik och vårt samhälle är inte utformat så att jag ska kunna ha en anställning och samtidigt ta hand om vårt barn med funktionsnedsättning. Att driva eget ger mig den flexibiliteten jag behöver och bidrar till drömmen om en vardag utan stress.

Tack vare all den erfarenhet jag har från min egen företagsbakgrund kan jag nu ägna mig åt det jag brinner för, att hjälpa andra företagare att lyckas.

Grundare

Har du hittat allt du behöver för att komma vidare?

Copyright co Kreativ AB Köpvillkor | GDPR | Cookie Policy