Ämne 4: vill du utvecklas inom analys & annonsering?

Analys & annonsering

för sociala medier

Få koll på statistiken och nå dina mål.

Förvirrande verktyg, siffror som inte analyseras på rätt sätt och annonser som inte ger resultat. Känner du igen dig?

När vi pratar med våra kunder om sociala medier får vi ofta höra om verktyg som är förvirrande och annonser som inte ger resultat.

Har man inte analyserat siffrorna på rätt sätt så vet man heller inte vad som kommer att fungera. Många tittar på statistiken och känner att de inte har koll på vad som är vad och vad det kan användas till. Om man inte vet vilka siffror som ger informationen man behöver är det svårt att skapa annonser och innehåll som ger resultaten man vill ha.

Vi hör allt för ofta att man inte vågar börja annonsera på sociala medier på grund av att man inte vet vad man ska titta på. Här kan vi hjälpa till.

Analys & annonsering - Något jobbigt

blir roligt

För att optimera sitt arbete på sociala medier behöver man ha koll på sin statistik. När man har det och följer upp dem kontinuerligt kan man skruva på både innehåll och annonser för att få bästa resultat för sin budget.  Vi går igenom siffror för sociala medier så ett lättbegripligt och konkret sätt. Vi berättar även om vilka siffror ni kan prioritera bort just nu och varför. Helt enkelt hur ni ska utnyttja statistiken på bästa möjliga sätt.

Vi går också igenom grunden till Google Analytics så att ni kan mäta hur många av era besökare som går in på er hemsida från era sociala medier samt vad de gör när de är där. Om det är många som lämnar sidan när de har varor i varukorgen tar vi reda på varför och lär er hur man kan annonsera till dessa kunder på ett smart sätt.

Du behöver aldrig mer:

  • Undra vilka siffror du behöver ha koll på

  • Använda förvirrande och krångliga verktyg

  • Annonsera på sociala medier utan resultat

  • Gissa dig fram till besökarnas beteende

  • Arbeta med sociala kanaler utan en stabil grund

Starta här om du vill fördjupa dig i analys och annonsering för sociala medier

Innehåll

Sociala medier från siffror och analys till annonsering som ger resultat.

Deltagarna lär sig att:

  • Arbeta med företagsmål för sociala medier

  • Få koll på vilka siffror som används

  • Analysera och använda statistik

  • Optimera och konvertera från webben

  • Boosta trafik i sina kanaler

  • Hitta rätt målgrupper

  • Använda annonseringsverktyg

  • Använda Excelmallar

Vilka siffror ska man ha koll på?

Här går vi igenom grunden för statistiken ni behöver ha koll på. Vi kikar på era företagsmål och ser utifrån det över vilka siffror som är viktiga för just ert företag så att ni kan spara tid, energi och resurser på sociala medier.

Var hittar man siffrorna?

I nästa del går vi steg för steg igenom var ni hittar dessa siffror. I workshopen ger vi er även en excelmall för att hålla ordning på dem som ni får fylla i. Här går vi igenom statistik för era sociala medier men om ni har en webbsida, eller till och med webshop, tittar vi även kort på dessa. På så sätt förstår hur ni följer kundens köpresa från början till slut.

Vad gör ni nu?

Hur använder ni siffrorna? Vad ska ni med dem till? Här kommer det roliga. Vi går igenom hur ni utnyttjar informationen på bästa möjliga sätt för att nå ännu fler människor och optimerar hemsidan för att få fler konverteringar. Ni får lära er det här genom att titta på era siffror med vår vägledning.

Annonseringsstrategi

När ni har optimerat er webbsida och ert innehåll efter era statistik för sociala medier är det dags att skala upp och boosta er trafik genom en väl genomtänkt annonseringsstrategi. Har man gjort sin analys, som vi har gjort tillsammans i de tidigare stegen, går detta snabbt och lätt.

Verktyg

Här får ni en konkret steg för steg guide till hur ni lägger upp målgrupper, hur de olika funktionerna i annonseringsverktygen fungerar och vad ni ska tänka på när det gäller de olika plattformarna för sociala medier. 

Bonus

Mallar och verktyg särskilt framtagna för att hjälpa dig att komma vidare med strategisk annonsering för sociala medier. Excelmallar ingår.

Vilket format ger er mest just nu?

Utformning och upplägg

Välj om ni vill ha en föreläsning, heldag med föreläsning och

workshop kombinerat eller en intensivkurs kring analys och annonsering för sociala medier.

Föreläsning

Föreläsningen ger en introduktion till hur ni ska tänka kring analys och annonsering. Ni får ett helhetsgrepp kring ämnet och tips på vad ni bör fokusera på samt vilka siffror ni inte behöver prioritera i nuläget.  Vi visar även hur man lägger upp annonser i Metas annonsverktyg.

Passar som digital föreläsning, vid ett frukostmöte eller annat sammanhang där ni behöver en kickstart.

Ca 45 min + tid för frågor.

Heldag workshop

Här tar vi det steg för steg så att ni har analyserat era siffror, gjort en plan för ändringar som behöver göras och ett första utkast till annonseringsstrategi innan ni går hem för dagen. Ni vet dessutom hur ni ska utnyttja annonserings verktygen för sociala medier så ni får maximal utdelning. 

En hands-on dag där varje minut kommer ge er kunskap för att skala upp er verksamhet via era sociala kanaler.

3 dagars intensivkurs

Den tidigare nämnda workshopen kan även ingå i en tre dagars intensivkurs där vi bygger en annonseringsstrategi och sedan lär ut hur ni får ut den på bästa möjliga sätt med liten budget. Ni får all kunskap ni behöver för att analysera era siffror, ta rätt beslut och veta vad ni kan göra för att öka försäljningen via era sociala kanaler. 

Dag 1 - Strategi 

Dag 2 - Analys och annonsering

Dag 3 - Sälja över sociala medier

Material och förberedande uppgifter skickas ut i förväg för att få full effekt av workshopens alla dagar.

Är ni redo att arbeta strategiskt med analys och annonsering för sociala medier?

Sätt ihop ert paket

Plocka det ni behöver kring analys och annonsering för sociala medier eller kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg.

Mathilde Månsson

Hotellchef

Clarion Collection Hotel

"...helt plötsligt fick jag ny energi att ta itu med något som bara känts för stort och oöverskådligt innan...."

En bra workshopledare som går igenom pedagogiskt och lättsamt, stannar upp för att förklara sidospår utan att tappa tråden. Gillade verkligen planeringsmallarna, helt plötsligt fick jag ny energi till att ta itu med något som bara känts för stort och oöverskådligt innan.

“Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj."

Jag heter Maria och tillsammans med mitt team har jag utvecklat Spira från behov vi har sett hos våra kunder. Jag har drivit företag i olika konstellationer i över 20 år och sitter som rådgivare på Nyföretagarcentrum. Under min tid som företagare har jag gjort många misstag och ofta känt mig frustrerad. Men jag har ett starkt varför. Och när jag visualiserade det hände något.

Spira hjälper verksamheter att utvecklas och växa. Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj. Mitt äldsta barn har autism, OCD och ångestproblematik och vårt samhälle är inte utformat så att jag ska kunna ha en anställning och samtidigt ta hand om vårt barn med funktionsnedsättning. Att driva eget ger mig den flexibiliteten jag behöver och bidrar till drömmen om en vardag utan stress.

Tack vare all den erfarenhet jag har från min egen företagsbakgrund kan jag nu ägna mig åt det jag brinner för, att hjälpa andra företagare att lyckas.

Grundare

Har du hittat allt du behöver för att komma vidare?

Copyright co Kreativ AB Köpvillkor | GDPR | Cookie Policy