Undra vilka siffror du behöver ha koll på
Använda förvirrande och krångliga verktyg
Annonsera på sociala medier utan resultat
Gissa dig fram till besökarnas beteende
Arbeta med sociala kanaler utan en stabil grund
Innehåll
Deltagarna lär sig att:
Arbeta med företagsmål för sociala medier
Få koll på vilka siffror som används
Analysera och använda statistik
Optimera och konvertera från webben
Boosta trafik i sina kanaler
Hitta rätt målgrupper
Använda annonseringsverktyg
Använda Excelmallar
Här går vi igenom grunden för statistiken ni behöver ha koll på. Vi kikar på era företagsmål och ser utifrån det över vilka siffror som är viktiga för just ert företag så att ni kan spara tid, energi och resurser på sociala medier.
I nästa del går vi steg för steg igenom var ni hittar dessa siffror. I workshopen ger vi er även en excelmall för att hålla ordning på dem som ni får fylla i. Här går vi igenom statistik för era sociala medier men om ni har en webbsida, eller till och med webshop, tittar vi även kort på dessa. På så sätt förstår hur ni följer kundens köpresa från början till slut.
Hur använder ni siffrorna? Vad ska ni med dem till? Här kommer det roliga. Vi går igenom hur ni utnyttjar informationen på bästa möjliga sätt för att nå ännu fler människor och optimerar hemsidan för att få fler konverteringar. Ni får lära er det här genom att titta på era siffror med vår vägledning.
När ni har optimerat er webbsida och ert innehåll efter era statistik för sociala medier är det dags att skala upp och boosta er trafik genom en väl genomtänkt annonseringsstrategi. Har man gjort sin analys, som vi har gjort tillsammans i de tidigare stegen, går detta snabbt och lätt.
Här får ni en konkret steg för steg guide till hur ni lägger upp målgrupper, hur de olika funktionerna i annonseringsverktygen fungerar och vad ni ska tänka på när det gäller de olika plattformarna för sociala medier.
Mallar och verktyg särskilt framtagna för att hjälpa dig att komma vidare med strategisk annonsering för sociala medier. Excelmallar ingår.
Utformning och upplägg
Föreläsning
Föreläsningen ger en introduktion till hur ni ska tänka kring analys och annonsering. Ni får ett helhetsgrepp kring ämnet och tips på vad ni bör fokusera på samt vilka siffror ni inte behöver prioritera i nuläget. Vi visar även hur man lägger upp annonser i Metas annonsverktyg.
Passar som digital föreläsning, vid ett frukostmöte eller annat sammanhang där ni behöver en kickstart.
Ca 45 min + tid för frågor.
Heldag workshop
Här tar vi det steg för steg så att ni har analyserat era siffror, gjort en plan för ändringar som behöver göras och ett första utkast till annonseringsstrategi innan ni går hem för dagen. Ni vet dessutom hur ni ska utnyttja annonserings verktygen för sociala medier så ni får maximal utdelning.
En hands-on dag där varje minut kommer ge er kunskap för att skala upp er verksamhet via era sociala kanaler.
3 dagars intensivkurs
Den tidigare nämnda workshopen kan även ingå i en tre dagars intensivkurs där vi bygger en annonseringsstrategi och sedan lär ut hur ni får ut den på bästa möjliga sätt med liten budget. Ni får all kunskap ni behöver för att analysera era siffror, ta rätt beslut och veta vad ni kan göra för att öka försäljningen via era sociala kanaler.
Dag 1 - Strategi
Dag 2 - Analys och annonsering
Dag 3 - Sälja över sociala medier
Material och förberedande uppgifter skickas ut i förväg för att få full effekt av workshopens alla dagar.
Sätt ihop ert paket
Mathilde Månsson
Hotellchef
Clarion Collection Hotel
"...helt plötsligt fick jag ny energi att ta itu med något som bara känts för stort och oöverskådligt innan...."
En bra workshopledare som går igenom pedagogiskt och lättsamt, stannar upp för att förklara sidospår utan att tappa tråden. Gillade verkligen planeringsmallarna, helt plötsligt fick jag ny energi till att ta itu med något som bara känts för stort och oöverskådligt innan.
“Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj."
Jag heter Maria och tillsammans med mitt team har jag utvecklat Spira från behov vi har sett hos våra kunder. Jag har drivit företag i olika konstellationer i över 20 år och sitter som rådgivare på Nyföretagarcentrum. Under min tid som företagare har jag gjort många misstag och ofta känt mig frustrerad. Men jag har ett starkt varför. Och när jag visualiserade det hände något.
Spira hjälper verksamheter att utvecklas och växa. Alla företagare har något som driver dem och min drivkraft är min familj. Mitt äldsta barn har autism, OCD och ångestproblematik och vårt samhälle är inte utformat så att jag ska kunna ha en anställning och samtidigt ta hand om vårt barn med funktionsnedsättning. Att driva eget ger mig den flexibiliteten jag behöver och bidrar till drömmen om en vardag utan stress.
Tack vare all den erfarenhet jag har från min egen företagsbakgrund kan jag nu ägna mig åt det jag brinner för, att hjälpa andra företagare att lyckas.
Grundare
RESURSER
Mallar (kommer snart)
Copyright co Kreativ AB Köpvillkor | GDPR | Cookie Policy